Integrale commissie advisering cultuurnota’s 2025-2028

Klik op de naam voor meer informatie

Ruimtelijk ontwerper, docent landschapsontwerp en publicist landschap, stedenbouw en buitenkunst.

Voorheen Ministerie van Landbouw en Visserij, auteur Noorderbreedte, docent Academie van Bouwkunst, ateliermeester en eigen publicaties geschreven.

Werkt voor de Willem de Kooning Academie en Codarts aan de voorbereiding van de Cultuur&Campus (nieuwe plek voor cultuur, educatie, wetenschap en samenleving in Rotterdam Zuid). Bestuurslid bij HipHopHuis en November Music. Adviseur bij het FPK. Gitarist.

Voorheen algemeen directeur WORM, Neushoorn, mede de Academie voor Popcultuur opgezet. Verder in Groningen werkzaam geweest voor ESNS, New Attraction, het Kunstencentrum en Simplon.

Ervaren directeur in de cultuursector, curator en projectmanager.

Voorheen directeur en promotor van poppodium de Effenaar, oprichter en curator van MU Hybrid Art House, directeur/curator STRP Festival, mede-initiatiefnemer van skatepark Area51, eindredacteur van VPRO Medialab, projectleider Cultuur Strijp-S voor de gemeente Eindhoven en adviseur bij diverse culturele fondsen en projecten.

Eigenaar Studio Business Creation BV (interim, bestuur, directie, organisatietransities, innovatie, advies). Kennis en ervaring van het bedrijfsleven, de publieke sector en de culturele sector. Binnen cultuur zijn musea en erfgoed instanties de belangrijkste aandachtsgebieden. Veel ervaring op het gebied van governance, bestuurlijke omgevingen, bedrijfsvoering, ondernemerschap en innovatie.

Organist, componist, curator docent en adviseur. Winnaar van muziekprijzen zoals de Sweelinck-Mullerprijs, de Jur Naessens Muziekprijs en de Schnitgers Droom Prijs. Als componist gespecialiseerd in installatiekunst en studiocomposities.

Voorheen docent en curator Studium Generale bij de Akademie voor Kunst en Vormgeving St. Joost. Bij de Oude Kerk in Amsterdam gaf hij mede vorm aan de herijking van de Oude Kerk als culturele instelling, was lid van de adviesraad tentoonstellingen en programma en fondsenwerver voor de restauratie van het Vater-Müllerorgel.

Directeur Musea Zutphen (Stedelijk Museum Zutphen en Museum Henriette Polak). Medepresentator van het kunstprogramma Nu te Zien! van de Avrotros en voorzitter van de commissie BIS-Musea bij de Raad voor Cultuur. Lid van de Raad van Toezicht van Theaterfestival Boulevard in Den Bosch.

Voorheen directeur Museum van Bommel van Dam in Venlo en Museum Dr8888. Adviseur Beeldende Kunst en Vormgeving voor de provincie Friesland en hoofd collecties van de Kunstuitleen Utrecht. Voorzitter van verschillende commissies bij Het Fonds voor Cultuurparticipatie. Oprichter van de museumwoning Het Van Doesburg-Rinsemahuis in Drachten en heeft verschillende artikelen gepubliceerd in kunstbladen en catalogi.

Auditor kwaliteitssystemen bij bibliotheken, taalhuizen en kunsteducatie instellingen. Daarnaast coach en commissielid.

Voorheen directeur/bestuurder in de kunsteducatie en in de branche organisatieadvies. Meer dan 10 jaar directeur van haar eigen theatergezelschap Lange Poten. Theatermaker, regisseur, actrice, auteur en dramadocent.

Multidisciplinair kunstenaar, van computer gegenereerde kunst tot fysieke werken. Het werk wordt getoond op festivals, musea, projectspaces en op biënnales in binnen- en buitenland. Tevens adviseur voor de NTR en lid van de Provinciale Adviescommissie Cultuur Drenthe.

Voorheen motion graphics designer bij Sony Pictures Company.

Curator bij V2_, Lab for the Unstable Media, en onderzoeker met expertise in hedendaagse beeldende kunst. Werkte onder meer aan de groepstentoonstellingen (2023), WATERWORKS (2022), Becoming Geological (2022) en Reasonable Doubt (2021, samen met Vincent van Velsen).

Als adviseur gewerkt voor o.a. het Mondriaan Fonds, AFK, Adviescommissie Cultuur Provincie Overijssel, Stroom Den Haag, Ars Electronica en Platform

Zelfstandig adviseur voor gemeenten en cultuurorganisaties en auditor. Begeleidt fusies en governance trajecten en richt zich in toenemende mate op kwesties rondom diversiteit en inclusie binnen de kunstensector.

Voorheen (interim) directeur-bestuurder van verschillende kunstinstellingen zoals centra voor de kunsten, poppodia en bibliotheken of theaters. 5 jaar advieslid bij de Raad voor Cultuur geweest.

Zelfstandig adviseur, redacteur en fondsenwerver in de film- en cultuursector. Begeleidt makers en organisaties bij het ontwikkelen van plannen. Voordat Auke zelfstandig werd werkte hij onder andere bij het Amsterdams Fonds voor de Kunst, het Mediafonds en de Raad voor Cultuur. Opgegroeid in Groningen, waar hij ook filosofie studeerde.

Adviseert, begeleidt en ondersteunt culturele instellingen, fondsen en overheden bij beleid & ontwikkeling, fondsenwerving en tekst & redactie. Daarvoor lange tijd werkzaam geweest bij het Amsterdams Fonds voor de Kunst als stafmedewerker, directie-adviseur en secretaris van de adviescommissie Letteren.

Kunsthistorica. Gewerkt als beleidsmedewerker monumentenzorg en cultuurhistorie bij de provincie Noord-Brabant en op verschillende kunstdisciplines bij de gemeente Eindhoven waaronder kunst in de openbare ruimte. Betrokken geweest bij de oprichting van de stichting Cultuur Eindhoven en daar als secretaris van de Cultuurraad gewerkt. Nu als freelancer onder meer betrokken bij de advisering van “Snelgeld”: kleine subsidies voor individuele makers in Eindhoven.

Pré adviseurs cultuurnota 2025-2028

Klik op de naam voor meer informatie

Maakt al meer dan 20 jaar tentoonstellingen met (inter)nationale kunstenaars als conservator moderne en hedendaagse kunst.

Sinds 2020 zzp-er bij 'Toos Arends kunst- en cultuurprojecten'. Geeft adviezen aan kunstenaars en curatoren, ontwikkelt tentoonstellingsprojecten,

redigeert kunstboeken.

Vanaf 2016 conservator hedendaagse kunst in het Drents Museum in Assen. Van 1994 tot 2012 werkzaam in het Fries Museum in Leeuwarden, onder andere als projectleider van Buro Leeuwarden. In 2011 directeur van CBK Drenthe. Daarnaast gaf ze workshops, lezingen, maakte ze boeken en was ze jurylid en adviseur bij verschillende organisaties waaronder de Raad van Cultuur in Den Haag. Stond aan de wieg van de Drenthe Biënnale ‘Into Nature’ en was 2 keer lid van het curatorenteam.

Werkt als opleidingsmanager van de hbo Bachelor Cultureel erfgoed aan de Reinwardt Academie in Amsterdam. Werkte daarvoor als hoofd marketing voor het Amsterdam Museum en Museum Willet-Holthuysen en als hoofd communicatie bij het Verzetsmuseum Amsterdam. Een van de oprichters van Museumnacht Amsterdam. Deed als zelfstandige interim opdrachten in het erfgoedveld bij o.a. de Museumvereniging (kinderen en museumbezoek), bij het Universiteitsmuseum Utrecht en bij Nieuwlanderfgoedcentrum in Lelystad. Was onder andere bestuurslid van het ACMC, de stichting Babel en stichting de Windmolen Compagnie.

Afgelopen jaren werkzaam als coördinator festival, tentoonstellingen en programma bij Noorderlicht.

Sinds 2022 hoofdzakelijk werkzaam als beeldend kunstenaar, filmmaker en freelance adviseur en coördinator bij diverse organisaties in de kunst- en cultuursector waaronder Arcadia en Academie voor Popcultuur.

Medeorganisator en bestuurslid van de tweejaarlijkse Atelier Route Groningen en hoofd beeldredacteur bij het daaruit volgende boek TWIST.

Als filmrecensent artikelen geschreven bij platforms en deze vaardigheden uitgebreid in het schrijven van scenario.

Op Minerva opgeleid tot beeldend kunstenaar. In dezelfde periode actief bij Poppodium Simplon, eerst als vrijwilliger binnen en later als bestuurslid

In 2007 de opleiding Kunst & Economie aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht afgerond, met als specialisatie theatermanagement. Vanaf dat moment in diverse productiefuncties werkzaam geweest bij verschillende dansgezelschappen, festivals en theaters. Vanaf 2016 werkzaam als zakelijk leider in de danssector.

Hiernaast begeleid en adviseert ze (startende) makers van podiumkunsten in hun artistieke en zakelijke ontwikkeling.

Momenteel ook actief als bestuurslid van Stichting TIN en Stichting Danshuis Utrecht i.o.

Sinds 2022 directeur van de Oude Kerk in Amsterdam.

Van 2016 tot en met 2021 directeur van Museum Kranenburgh en historisch museum het Sterkenhuis in Bergen.

Eerder ook artistiek leider van hedendaags kunstpodium TENT in Rotterdam. Initiator van het educatieve project ‘100% hedendaags’, uitgegroeid tot een regionaal samenwerkingsproject.

Regelmatig lid van jury's en adviescommissies, waaronder Prix de Rome (2017), Gerrit Benner Prijs (2018, 2019), adviseerde voor het Mondriaan Fonds, en was commissielid cultuurplanaanvragen voor gemeente Amsterdam (2017-2020) en Den Haag (2021-2024).

Cultureel ondernemer en artiestenmanager. Eigenaar boekingskantoor Muzink voor onder andere: Fresku, Babs, Sabrina Starke en The Cool Quest.

Winnaar Backstage Business Award 2024 tijdens Popgala Noord (ESNS).

Sinds 2009 zelfstandig werkzaam vanuit Phonic aan carrières van onder andere: Blanks, Katie Koss, MEAU en Pjotr.

Deed ervaring op bij Talpa Publishing en The Entertainment Group in het dagelijks management van pop en rock acts zoals Krezip, After Forever en Speelman & Speelman. Betrokken geweest bij vele (inter)nationale Sync & Brand deals met o.a. Walmart, ING, Rijksmuseum, KPN, Samsung en LG.

In 2001 van Amsterdam naar Groningen verhuisd. Ruim twintig jaar actief als theatermaker, regisseur en producent van voorstellingen met amateurs, professionals en musici uit de regio, en als projectleider en fondsenwerver voor festivals, evenementen en theaterproducties. Vanaf 2012 manager van de Algemene Muziekschool Oost Groningen (GR) en coördinator bij Kunstencentrum De Klinker. Vervulde deze functie daarna ook voor Muziekschool Hunsingo & Theaterschool Wonderboom in Bedum.

Ervaren omroepjournalist en documentairemaker. Zijn expertise is (korte) film en documentaire.

Erkend specialist op het gebied van minderheidstalen en meertaligheid.
Eén van de oprichters van minderheden-songfestival Liet International. Hij was juryvoorzitter van het European Minority Movie Festival in Husum in Duitsland en jurylid van het Babel Filmfestival in Cagliari (Italië). Was eerder lid van de Provinciale Adviescommissie Cultuur van de Provincie Drenthe.

Sinds 1996 actief als zelfstandig consultant voor bedrijfsvoering in het Midden - en Kleinbedrijf. Medeoprichter en vormgever van een keten van Hifi-winkels in Noord-Nederland.

Alls sponsor, daarna als bestuurslid en medeprogrammeur betrokken bij diverse concertorganisaties en festivals. Actief als adviseur voor diverse overheden en fondsen op het gebied van de Podiumkunsten.

Sinds eind tachtiger jaren actief als freelance journalist en onderzoeker in de audiovisuele wereld.

Voorzitter GAC - Groninger Adviescommissie Cultuur (voorganger Kunstraad Groningen)  Lid landelijke Raad van Cultuur: Cultuureducatie/ Amateurkunst > OCW subsidie CE - cultuureducatie basisonderwijs.

Besturen: voorzitter St. Abdijconcerten Aduard, voorzitter Stichting Uit de Kunst Zuidhorn, Adviseur Kunstraad Groningen.

Initiator doorlopende leerlijn CE Basisonderwijs/ wetenschappelijk onderzoek RUG o.l.v. Barend van Heusden. Directeur Kunststation C.

Docent drama, regisseur kindertheater, programmering kindertheater.

Werkt als componist voor films, documentaires, moderne dans theater, audio-visuals en commercials. Werkte in 2023 aan ‘The Occupant’ internationale science fiction thriller,  documentaires ‘Zoek!’ van Mariëtte Faber en ‘Esther and the Law’ van Tatjana Scheltema. Maart 2024 gaat ‘The Gate’ voor Dance Company Bielefeld in première.

2021 - 2022 als componist verbonden aan ‘Hotel Wonderland’ i.s.m. Cinereal Production Los Angeles (Buma Award nominatie).

Vanaf 2012 richting film en documentaires, zoals ‘Die Welt’ en  ‘Bezness as Usual’ van Alex Pitstra, ‘Safe’ van Paul Ruven. Vanaf 2018 componeren voor moderne dans theater bij, voornamelijk voor choreografe Dunja Joçic, ‘Het gras hier is groener’ en ‘We, Us and other games’ voor Spellbound in Rome, ‘Ayda’ Gauthier Dance Stuttgart met als hoogtepunt een Buma Award voor ‘De Panter’ in 2022.

Omroep. 2004-2014 muziekcomponist voor talloze Philips product introducties.

1998 - 2005 muzikale zendervormgeving van Ned. 2, Teleac en de Wereld

Sinds 2012 zelfstandig werkzaam als manager, curator en adviseur beeldende kunst en erfgoed. Onder andere: manager collectiebeheer bij het Stedelijk Museum Amsterdam, kwartiermaker Stad(s)huis Bolsward, projectleider SLEM, directeur Speelgoedmuseum Kinderwereld en adviseur van de Kunstraad Groningen. Daarnaast  bestuurslid van Land Art Delft en lid van de raad van toezicht van de Buitenplaats Museum Kranenburgh in Bergen.

In 1982 gestart als docent aan de Academie voor Industriële Vormgeving (nu Design Academy) en directeur van het Nederlands Leder- en Schoenenmuseum. Daarna ook directeur van de gemeentemusea in Delft: Het Prinsenhof, Nusantara en Lambert van Meerten.

Richt zich op het maken van opdrachtfilms en eigen werk. Werkt momenteel samen met BIND Film, Peergroup en KRO-NCRV aan een documentaire die zich afspeelt op een installatieschip voor windmolens op de Noordzee.
In debuutspeelfilm ‘Die Welt’ (2012) en de daaropvolgende documentaire ‘Bezness as usual’ (VPRO, 2016) onderzocht hij zijn Tunesische roots en cultuurverschillen tussen de Arabische wereld en Europa. ‘Die Welt’ kreeg een Gouden Kalf-nominatie voor het scenario. ‘Bezness as usua’l werd genomineerd voor de Prix Europa (categorie televisiedocumentaire) en aangekocht door Netflix. Beide films werden vertoond in de bioscoop en op verschillende internationale filmfestivals, waaronder die van Locarno, Rotterdam en Toronto.

Kunsthistorica met meer dan 25 jaar werkervaring in de particuliere- en publieke sector. Sinds november 2018 zelfstandig adviseur, runt sinds mei 2019 Galerie Getekend, galerie voor hedendaagse tekenkunst.  Vervult en vervulde bestuurlijke functies bij verschillende stichtingen op het gebied van beeldende kunst en erfgoed, zoals Kunsthuis SYB, KiK en Stichting TIJD.

Werkte na haar afstuderen als onderzoeker en redacteur bij een uitgeverij gespecialiseerd in kunst en architectuur. Hierna volgden verschillende beleids- en managementfuncties in de museale wereld en bij gemeentelijke overheden zoals: interim afdelingshoofd bij het Rijksmuseum te Amsterdam en directeur bedrijfsvoering bij Museum Belvédère in Heerenveen. Voor de gemeenten Hengelo (Ov.), Leeuwarden en Kampen verantwoordelijk voor advisering in diverse disciplines op het gebied van kunst en cultuur zoals beeldende kunst, erfgoed, podiumkunsten en cultuureducatie.

In de eerste plaats beeldend kunstenaar. Passie voor theater en andere podiumkunsten bracht hem na een studie Duits, als vertaler en later als dramaturg en maker, zelf in het theater. Betrokken bij verschillende producties in Groningen en elders. In de jaren 90 maker van een aantal voorstellingen. Als museumdocent in het Groninger Museum en docent op scholen zich ook beziggehouden met de raakvlakken tussen de verschillende disciplines.

Heeft als adviseur gewerkt voor het Fonds Podium Kunsten en een aantal landelijke en lokale commissies, zoals de Kunstraad Groningen.

Interdisciplinair kunstenaar: beeld, geluid, tekst, en performance. Leraar/facilitator Performative Writing bij onder andere het Frank Mohr Instituut. Oprichter Farm Art, (2022) AIR, evenementen faciliteren in Bellingwolde.

1993-97 University of Canterbury, Christchurch, New Zealand, B.A. (Geografie)
2003-09 Gerrit Rietveld Academie, Amsterdam, BFA
2016 -2018 Frank Mohr Institute, Groningen, Master of Arts in Fine Art and Design (cum laude)

Manager opleiding Creative Business bij NHL Stenden, onderzoeker Cultuur & Cognitie bij Rijksuniversiteit Groningen, freelance filmmaker en fotograaf.

Promoveert op onderzoek naar de effecten van kunst(receptie) op (beroepsmatige) creativiteit.

Maakte televisieprogramma’s over kunst, cultuur en natuur,  werkte als verslaggever voor regionieuws en cultuur bij o.a. Friesch Dagblad, Leeuwarder Courant en Filosofie Magazine.

Kort eindredacteur voor VPRO’s 3voor12, marketing-adviseur bij Stadsschouwburg de Harmonie en hoofd communicatie bij Leeuwarder centrum voor de kunsten Parnas. Sinds enkele jaren lid van een culturele commissie bij de Provincie Fryslân.